Gheorghe Alfredo Bogdan – “Nu e musai un lucru rău să greșim”

DSC_0043

În rândurile ce urmează voi developa un film care este departe de a fi alb-negru, ci unul plin de culoarea imaginației și talentului unui fotograf român, pe numele său Gheorghe Alfredo Bogdan. De asemenea acest interviu este o invitație deschisă de a afla câteva mici secrete ale fotografiei, cel mai important dintre ele fiind dragostea de artă și pasiunea care stau în spatele unei imagini.

Gheorghe Alfredo Bogdan

Gheorghe Alfredo Bogdan

Dacă ar fi să descrii momentul de dinaintea apăsării pe butonul declanșator cu o poză care să exprime ce simți, care ar fi acea fotografie?

Ce se întâmplă înainte să apăs butonul declanșator ține foarte mult de observarea a tot ceea ce se petrece în jurul meu, de anticiparea unei anumite situații și de recunoașterea imediată a unui cadru care din punctul meu de vedere merită să fie capturat. Exact nu pot identifica o imagine de-a mea care să exprime exact ceea ce simt, e mai mult vorba despre ceea ce văd, ce îmi place să imortalizez din ceea ce am în fața ochilor într-un anumit moment.

De cele mai multe ori, se găsește drept scuză în realizarea unei fotografii de calitate, aparatul. Care este fotografia care îți este cea mai dragă din punct de vedere compozițional, realizată cu un aparat nu foarte performant, dacă nu chiar mediu? Povestește-ne istoria ei.

Pentru realizarea unei fotografii bune (când zic bună mă refer la compoziție) nu contează performanțele camerei ci mai mult contează persoana care se află în spatele ei. În concluzie nu sunt de acord cu asemenea scuze. Majoritatea cadrelor mele au fost realizate cu o cameră DSLR care e considerată entry-level, o cameră foarte bună care mi-a dat multe satisfacții .

Ce îți place să fotografiezi mai mult: peisaje sau portrete? De ce?

Ca gen de fotografie îmi place cel mai mult cea de stradă. E singurul tip de fotografie care îți oferă posibilitatea să capturezi momente care cu greu pot fi reproduse , momente unice .

Dacă ar fi să poți alege între un SLR și un DSLR, ce ai alege și de ce? Care dintre ele ți se potrivește mai bine ție, ca și fotograf?

Tot timpul am cu mine în afară de camera digitală care e un DSLR și un SLR pe care îl folosesc cu peliculă B&W (alb-negru). Fiecare în parte are farmecul ei .

Gheorghe Alfredo Bogdan

Gheorghe Alfredo Bogdan

Nu o să te întreb la ce vârstă ai început, dar vreau să îmi spui în cât timp crezi că se poate construi baza pentru un fotograf bun?

Nu am început de foarte mult timp să practic fotografia ca hobby, de aproape trei ani fac asta, încă nu mă consider un fotograf cu foarte mare experiență, tot timpul fiind în căutare de situații care îmi spun că trebuie să fie imortalizate printr-un click. În legătură cu timpul necesar pentru construirea unei baze, ce să zic, e o chestiune variabilă, nu pot să indic cu exactitate o perioadă de timp. Depinde și aici foarte mult de persoana care se află în spatele camerei.

Ce înseamnă pentru tine fotografie și ce înseamnă poză? Există vreo diferență în concepția ta? Oferă-ne un exemplu concret.

Când aud termenul  “poză” sincer să fiu mă gândesc automat la pozele de buletin, pașaport, legitimatii. Cam asta reprezintă pentru mine o poză.

Care este greșeala cel mai des întâlnită atunci când vine vorba de un fotograf începător?

Greșelile  începătorilor sunt multe, una dintre ele pe care am observat-o la foarte mulți, fiind needitarea, în sensul în care nu orice imagine capturată reprezintă neapărat un cadru bun. O selecție riguroasă a propriilor creații ajută foarte mult, asta împreună cu studierea portofoliilor fotografilor foarte cunoscuți. Pe de altă parte din greșeli învățăm. Nu e musai un lucru rău să greșim.

Explică pe scurt o tehnică fotografică pe care îți place să o folosești.

Una din tehnicile mele preferate se numește “panning” și este folosită pentru fotografierea subiectelor care se află în mișcare, efectul creat fiind unul foarte interesant: subiectul fotografiat rezultă focusat în comparație cu fundalul care este neclar. Pentru realizarea unui “panning” este necesară urmărirea subiectului ales, din lateral pe o anumită traiectorie, timp în care din punctul de plecare până la finalul capturii să fie acționat butonul declanșator. Nu este deloc o tehnică complicată, necesită doar mult exercițiu.

Gheorghe Alfredo Bogdan

Gheorghe Alfredo Bogdan

Care este fotograful tău favorit (dacă există unul) dintre marii fotografi, și ce anume ai “furat” de la el?

Un singur fotograf preferat nu am. Am foarte mulți preferați și aceștia au făcut și fac parte dintr-o asociație care se numește “MAGNUM PHOTOS”. Nume precum Henry Cartier-Bresson, Steve McCurry, Bruce Gilden, Bruce Davidson, Martin Parr, René Burri, Robert Capa, Cornell Capa, Josef Koudelka și mulți alții afiliați acestei asociații reprezintă pentru mine repere foarte importante din istoria fotografiei și de la fiecare pot să spun că am “furat” câte ceva .

Și acum o întrebare la care mulți fotografi probabil că se așteaptă: Nikon sau Canon? De ce războiul între cele două brand-uri și de ce nu altele? Ce au în comun și ce diferențe le despart? Tu pentru ce optezi și de ce?

Da, “Nikon sau Canon?”.  Am observat că există această mică bătălie între aceste două mărci în domeniul fotografiei, fiecare dintre acestea avand minusurile și plusurile ei.  Amândouă produc camere de calitate. Una dintre culorile mele preferate este galbenul, deci am ales Nikon (glumă). Până acum pot să zic că sunt mulțumit de produsele acestei mărci. Și totusi, una dintre camerele vechi din colecția mea este un SLR Canon. În continuare susțin că nu marca sau performanțele camerei contează.

Ai plecat în călătorii doar cu scopul de a fotografia locuri noi? Care a fost ultimul loc vizitat și care va fi următorul?

Întotdeauna când plec să vizitez locuri noi camera este nelipsită. Foamea de fotografie nu îmi permite să mă gândesc la altceva decât la asta, să surprind ceva nou: locuri, situații noi. Ultima călătorie planificată din timp am făcut-o la Veneția pentru o sesiune de fotografie de noapte. Lista pentru următoarele călătorii e una lungă, nu pot să zic că în acest moment am în plan să merg într-o locație anume.

Gheorghe Alfredo Bogdan

Gheorghe Alfredo Bogdan

Spune-ne cea mai bună regulă de care ții cont în ceea ce privește fotografia, care poate servi ca sfat celor care abia calcă pe drumul imaginilor.

Mă bazez foarte mult pe instincte, pe partea din mine care îmi zice că acel ceva pe care îl văd merită sau nu să fie capturat. De foarte multe ori am deja create imaginar multe cadre, aștept doar să le văd în realitate și atunci când le recunosc în anumite situații nu mai stau pe gânduri. Dezvoltarea unei gândiri fotografice ar ajuta pe foarte mulți din cei aflați la început de drum.

Și după ce v-am făcut cunoștință, vă invit să vă relaxați simțul artistic cu câteva fotografii realizate de către Bogdan însuși  în următoarea galerie. Dacă v-am trezit interesul, aici puteți accesa pagina de fotografie pentru a vă delecta cu ultimile creații.

Când a fost ultima dată când ai ieșit cu aparatul la o plimbare “creativa”?

This slideshow requires JavaScript.

Leave a Reply

