Despre Alexandra Balaban – atunci când păpuşile prind viaţă

Alexandra BalabanCâţi dintre voi îşi mai amintesc cum, în jocurile copilăriei, fiecare dintre jucării, mai ales păpuşile, prindeau viaţă în imaginaţia noastră? Vă întreb pentru că azi, la arte aparte, vorbim în primul rând pentru copilul din voi, iar subiectul este reprezentat de nişte păpuşi cu totul speciale, unicat, făcute manual, cu multă dragoste, menite să înfrumuseţeze cu viaţa lor viaţa celor cărora le sunt dăruite. Cea căreia i-a venit această idee se numeşte Alexandra Balaban, şi a fost de acord să îmi răspundă la câteva întrebări pentru voi :).

L.N.: Prima întrebare e probabil cea care îţi este adresată cel mai des: de ce păpuşi? De unde a apărut ideea de bază?

A.B.: De ce păpuşi?… Cred că pentru fetiţa din mine şi pentru că sunt îndrăgostită de minunatele păpuşi de inspiraţie waldorf si de păpuşile vintage, lucrate manual, ce au fost la modă în America în anii 20-50 şi pe care le-am descoperit prin intermediul Pinterest. Imediat ce am văzut acele păpuşi am simţit că pot şi că trebuie să fac şi eu asta.

L.N.: Ce presupune efectiv realizarea unei asemenea păpuşi?

A.B.: Răbdare, multa răbdare, materiale de cea mai bună calitate şi cunoştinţe minime spre medii de croitorie. Fiecare păpusă trece prin aproximativ aceleaşi etape însă întotdeauna iese ceva diferit.

L.N.: Am observat că şi tatăl tău, domnul Ioan Balaban, contribuie la activitate prin realizarea cutiilor. S-a implicat vreodată în mai mult de atât?

A.B.: Tatal meu nu face doar cutiile ci este şi cizmarul păpuşilor mele 🙂 El face ghetuţele de piele. De asemenea, mi-a creat şi unelte ca să mă ajute în procesul de execuţie.

L.N.: Te mai ajută şi altcineva în afara tatălui tău?

A.B.: Da, sunt foarte norocoasă din acest punct de vedere deoarece cam toată familia se implică. Prietenul meu face fotografiile, mă consult cu el dacă am dubii (atât în privinţa aspectelor tehnice dar şi estetice) şi este cel mai important critic al lucrărilor mele, ceea ce m-a ajutat foarte mult să mă perfecţionez iar sora mea îmi trimite materiale tocmai din Suedia şi mă suţine moral. O altă persoană care m-a ajutat la realizarea primelor păpuşi, m-a inspirat şi m-a susţinut este soţia tatalui meu, o femeie cu foarte multe talente: pictură, croitorie, broderie, gastronomie şi lista nu se opreşte aici.

L.N.: Fiecare păpuşă e executată în întregime manual. Cât durează realizarea ei, din momentul în care primeşti comanda şi până în clipa în care păpuşa pleacă să îşi cunoască noua familie?

A.B.: Fiecare păpuşă are nevoie de 30-40 de ore de muncă pentru a fi finalizată plus încă aproximativ 20 de ore pe care şi le dedică tatăl meu pentru realizarea ghetuţelor şi a cutiei. Am nevoie de aproximativ trei săptămâni pentru a face o păpuşă în condiţiile în care în timpul săptămânii pot lucra doar după ora 19:00 iar în weekend doar sâmbătă.

L.N.: Ai primit, bănuiesc, şi comenzi de păpuşi care să fi fost destinate adulţilor. Care e proporţia dintre adulţi şi copii ca viitori proprietari ai păpuşilor lucrate de tine?

A.B.: La început am făcut păpuşi mai mult pentru adulţi însă în ultimele luni păpuşile au fost pentru fetiţe de 7-8 ani, ceea ce mă bucură imens deoarece 7-8 ani este vârsta potrivită pentru o astfel de păpuşă iar copiii cu siguranţă le dau atenţia cuvenită.

IMG_0735L.N.: Într-unul din ultimele articole am observat şi apariţia unui caluţ. Să înţeleg că vrei să extinzi gama de jucării astfel create?

A.B.: Cu siguranţă vreau să evoluez şi să creez lucruri noi iar în 2014 mi-am propus să modific radical tiparul pe care lucrez şi să încerc o colaborare cu cineva talentat la pictură pe materiale textile pentru a picta feţele păpuşilor.

L.N.: Te-ai gândit la vreun proiect mai amplu implicând această activitate a ta?

A.B.: Mi-ar plăcea să particip la expoziţiile de păpuşi din afară sau, de ce nu, poate se va organiza chiar în România o astfel de expoziţie.

L.N.: Ce primează pentru tine atunci când faci o păpuşă?

A.B.: Cel mai important factor este energia. Nu lucrez la păpuşi când sunt supărată sau nervoasă pentru că o parte din energie se tranferă în munca mea iar dacă sunt într-o dispoziţie bună totul vine de la sine şi parcă păpuşa capătă viaţă.

L.N.: Ce s-a întamplat cu prima păpuşă pe care ai creat-o? Ai dăruit-o cuiva sau a rămas la tine?

Caroline

Caroline

A.B.: Prima păpuşă, Caroline, a rămas la mine ca să îmi amintească cum am început şi ce greşeli am făcut.

Îi mulţumim Alexandrei pentru răspunsuri şi pentru că a acceptat să ne fie alături astăzi aici, şi vă mai spunem că puteţi fi la curent cu creaţiile ei fie pe pagina de Facebook fie pe blog, şi tot acolo puteţi să îi daţi şi comenzi dacă doriţi şi voi o asemenea păpuşă de poveste. Şi pentru că întâmplător am aflat după interviu că ziua Alexandrei este chiar în februarie – frumoasă coincidenţă – profităm şi noi de această ocazie să îi spunem „La mulţi ani!”, să îi dorim să aibă cât mai multe reuşite şi să păstreze mereu în suflet scânteia aceea de imaginaţie care a dat naştere acestor minunate creaţii :). Iar pe voi vă lăsăm în compania câtorva imagini din galeria ei personală, care suntem siguri că vă vor cuceri pe de-a-ntregul!

This slideshow requires JavaScript.

4 thoughts on “Despre Alexandra Balaban – atunci când păpuşile prind viaţă

  1. Cele mai frumoase papusi pe care le-am vazut…
    Cred ca sunt un cadou frumos pentru “fetele” adulte decat pentru fetitele din vremurile astea care imbraca papusi pe net…
    Felicitari pentru munca realizata si la cat mai multe papusi vii 🙂
    PS.Liliana merit si eu ceva pt pont? :))

  2. Multumesc mult, Adriana! Sper sa am un an productiv, cu cat mai multe papusi 🙂
    Liliana, iti multumesc inca odata pentru acest articol minunat! 🙂 Spor la scris si cat mai multa inspiratie!

Leave a Reply

