Daniel Brătescu – Inspirația vine de unde nu te aștepți

_MG_8627Pentru că luna Aprilie aduce cu sine anul acesta și Sărbătorile de Paște, inevitabil unul din lucrurile care ne vin în minte sunt ouăle – mai ales cele încondeiate. Așa că vom vorbi și noi despre ouă în acest numar al revistei noastre, doar că într-un mod mai puțin convențional. Dați-ne deci voie să vă prezentăm ceea ce noi considerăm a fi adevărate bijuterii realizate prin sculptarea cojii de ou de către Daniel Brăƒtescu, care este, după cum afirmă el însuși pe pagina sa personală, “un arhitect pasionat de sculptură și tot ce înseamnă artă tridimensională”.

R.I: De ce sculptură în coajă de ou? De la ce a pornit această idee?

B.D: Întotdeauna am fost o persoană atrasă de provocări și lucruri inedite iar atunci când am văzut pentru prima dată coji de ou sculptate, am îndrăgit pe loc ideea și mi-a fost clar că trebuie să încerc și eu asta.

R.I: Cât de migăloasă este tehnica și cât diferă față de sculptura în alte materiale?

B.D: Atunci când am sculptat pentru prima dată în coajă de ou, am descoperit că este mult mai dificil decât pare. Nu am sculptat în alte material însă pot spune că datorită fragilității materialului și dimensiunii oului, munca devine mult mai migăloasă și necesită o atenție sporită.

R.I: Cât de deschiși sunt românii față de această formă de artă? Există cerere?

B.D: De fiecare dată când îmi expun lucrările, sunt plăcut impresionat de interesul și entuziasmul manifestate de cei care vizitează expozițiile mele. Există și cerere pe măsură, însă profesia de arhitect nu-mi lasă îndeajuns timp pentru a realiza suficiente lucrări.

R.I: Ce presupune procedeul din momentul în care apare ideea, până la finalizarea lui? Care sunt etapele prin care se trece pentru a ajunge la “dantela” din coajă de ou?

B.D: Procesul de creare are mai multe etape, fiecare dintre ele are farmecul ei. Totul începe cu ideea care stă la baza design-ului, apoi o transpun pe coaja oului (curățat și golit în prealabil). Odată ce desenul este finalizat, începe sculptarea propriu-zisă, care poate dura de la o zi la câteva luni, în funcție de complexitatea modelului și a nivelului de detaliere.

R.I: V-ați gândit și la o variantă colorată?

B.D: Nu este prima dată când mi se adresează această întrebare. Am exclus de la bun început această posibilitate, deoarece asta ar aminti mai mult de ouăle încondeiate, iar tehnica mea vorbește despre o abordare avantgardista a transformării ouălor în lucrări de artă. În plus consider că efectul este mult mai elegant și mai prețios dacă păstrez culoarea naturală a oului. Am de gând în viitorul apropiat să subliniez această eleganță cu ajutorul foiței de aur, care să aducă un plus de prețiozitate lucrărilor mele.

R.I: De unde pornește inspirația? Dat fiind faptul că este o artă aparte, inspirația trebuie să fie pe măsură.

B.D: Inspirația vine de unde nu te aștepți. De cele mai multe ori îmi propun să fac un anume lucru însă rezultatul final este cu totul diferit. Bineînțeles anumite personaje sau evenimente pot sta la baza creațiilor. Spre exemplu am lucrat un ou de struț pe care l-am prezentat în cadrul expoziției de la Sighișoara în cadrul concursului internațional de echitație. Model care reprezintă portretul lui Vlad Țepeș și a castelului Bran.

R.I: Care este cel mai îndrăgit model pe care l-ați realizat? Dar cel mai greu?

B.D: Cel mai îndrăgit model pe care l-am realizat este un ou de struț în coaja căruia am sculptat un motiv geometric inspirat din cupolele bisericilor gotice. Cel mai greu model a fost, tot un ou de struț bineînțeles, cu motive vegetale (frunze de stejar și ghinde).

R.I: Care este cel mai mare ou mic pe care l-ați sculptat?

B.D: Cea mai mică lucrare pe care am realizat-o a fost pe un ou de prepeliță, în care am sculptat o inimă, motiv regăsit în mai multe dintre lucrările mele.

R.I: Ce diferențe există între tipurile de coajă de la un ou la altul (între cel de găină și cel de gâscă, etc) și cât de diferită trebuie să fie abordarea unei lucrări în acest caz?

B.D: Diferențele sunt date de dimensiuni și grosimea cojii. Firește că un ou de găină are coaja mult mai subțire decât unul de struț sau unul de gâscă. În timp ce oul de gâscă se prelucrează cu ușurință, unul de struț necesită mai mult timp și mai mult efort, dar oferă o suprafața mai mare de lucru și mai multe straturi în profunzime.

R.I: Unde pot fi admirate creațiile în afară de site? Există o expoziție?

B.D: Cei interesați pot accesa site-ul : www.danielbratescu.ro . Nu există o expoziție permanentă cu lucrările mele însă particip în mod constant la astfel de evenimente, cu precădere în aproprierea sărbătorilor Pascale. De fapt, următoarea mea expoziție va avea loc în luna aprilie. Pentru mai multe detalii urmăriți pagina mea de Facebook. Aici voi anunța viitoarele expoziții și workshop-uri. Vă aștept!

This slideshow requires JavaScript.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s