Bogdan Uţă: “instrumentul trebuie să facă parte din tine…!”

Vă prezentam, în urmă cu ceva vreme, o formaţie de muzică din Craiova, care a atras atenţia asupra ei cam peste tot pe unde a apărut, fie că asta s-a întâmplat la diverse evenimente, fie pe scenă, live, fie la televizor. Este vorba de Casual Band. Tot atunci vă spuneam şi că apariţia acestei formaţii se datorează lui Bogdan Uţă, şi vă promiteam un interviu cu acesta. Ei, iată că am reuşit să ne mobilizăm, şi avem astfel plăcerea să vi-l prezentăm astăzi pe Bogdan în cele două ipostaze ale sale – cea de muzician desăvârşit şi de om de excepţie.
 

Bogdan Uţă

Bogdan Uţă

L.N.: Cum a început povestea ta de dragoste cu muzica? În ce moment te-ai decis că asta trebuie să faci?
B.U.: Muzica mi-a fost insuflată precum o poveste de către familia mea, în care mama mea, Marioara UŢĂ, a cântat, absolventă fiind a  Liceului de Artă din Craiova, unde a studiat flautul şi mai apoi canto, şi a fost membră a Corului C.F.R. condus de maestrul Alexandru Racu. Tatăl meu, Florin UŢĂ, a absolvit Colegiul de Artă din Bacău la secţia clarinet, şi a fost cunoscut ulterior alături de fratele său Ioan UTA, ca fiind unii dintre cei mai valoroşi muzicieni-saxofonişti de jazz din ţară. Bunicul meu Aureliu (Aurică) PICULEAŢĂ, tatăl mamei,  a fost la rândul său violonist, un folclorist autentic de excepţie şi iubit în zona Doljului, preferatul Mariei Tănase şi al Mariei Lătăreţu.

L.N.: De la ritmuri clasice ai trecut la abordarea ritmurilor moderne – cât de greu a fost? Cum se împacă la ora actuală cele două aspecte ale muzicii pe care o cânţi?
B.U.: Muzica clasică este ceea ce am studiat la Liceul de Artă din Craiova, în cadrul Conservatorului de Muzică din Braşov la clasa maestrului Dan AVRAMOVICI, şi mai apoi la cursurile de master din Beirut. Am fost laureat la 16 concursuri naţionale şi internaţionale la care am participat. Copil fiind, îi urmăream pe tatăl meu şi unchiul meu cântând la saxofon cu multă dragoste şi pasiune şi îmi dorem să fac şi eu asta. Ei bine, ambii mi-au spus să îmi termin studiile de muzică clasică (ceea ce s-a şi întâmplat) şi apoi să fac ce îmi place mai mult. Am început ca autodidact studiul saxofonului acum 10 ani, între timp am cântat cât s-a putut, am participat la diverse Jazz Masters şi acum pot spune că statutul de solist instrumentist – clarinet – la Filarmonica Oltenia şi postura de saxofonist în cadrul Casual Band îmi conferă un echilibru din punct de vedere muzical. Îmi plac mult cele două ipostaze în care, într-una trebuie să port papion, frac şi să cânt partitura de clarinet principal în orchestră  alături de colegii mei şi dirijorii invitaţi ai Filarmonicii, şi în cealaltă port blugi sau ţinute „Casual”, cânt la saxofon şi clape cu bandul în Puburi, Cluburi, cu ocazia evenimentelor festive, sau în cadrul Festivalelor Internaţionale la care am fost invitaţi să cântăm Casual Band. Două lucruri diferite pentru care există public numeros!

L.N.: Ce anume te-a atras la acest instrument, saxofonul?
B.U.: Pentru foarte mulţi, ca şi pentru mine, saxofonul este considerat un instrument deosebit, cu o sonoritate aparte. Tatăl meu spunea: “instrumentul trebuie să facă parte din tine…!” Eu simt asta!

Casual Band

L.N.: Casual Band este formaţia pe care o conduci şi cu care ai încântat deja numeroşi ascultători. Când şi cum a luat ea fiinţă?
B.U.: Casual Band a luat fiinţă în urmă cu doi ani şi jumătate, odată cu naşterea fiului meu. Pe 6 octombrie 2013 am devenit cel mai fericit tătic, iar pe 17 octombrie 2013 a fost primul concert Casual Band. Mi-am dorit foarte mult să am un band, exemplele alor mei fiind suficiente în a mă inspira, însă am avut ocazia să fac parte din diverse formaţii în perioada mea de perindat. Amintesc aici orchestra de cameră CAFFE CONCERTO STRAUSS din Veneţia, MTC Jazz-Pop Orchestra din Koln, NAŢIONAL BIG-BAND şi SUNDAY’S JAZZ QUARTET din Beirut, care m-au determinat să-mi doresc să continui muzica deosebită şi starea de bine pe care ţi-o oferă cântatul în band. În CASUAL BAND starea de bine o întreţin alături de minunaţii mei colegi, profesionişti în adevăratul sens al cuvântului. Vocalistul bandului, Gabriel CHIFU, are în spate o bogată experienţă de scenă şi un spirit creativ care ne uimeşte de fiecare dată. Chitaristul Ionuţ DRĂNICEANU, este artist instrumentist în cadrul Filarmonicii Oltenia, de ritm în formaţie se ocupă Florin DAVIŢOIU, care, la rândul lui, este şi el artist instrumentist al Filarmonicii Oltenia. Sunetele cele mai grave sunt interpretate de basistul nostru Traian BARBU, absolvent al Şcolii de Artă din Craiova. Proaspăt cooptată în band, vocalista şi chitarista MICHELLE – Mihaela PĂTRAN, absolventă a Liceului de Artă la secţia canto şi a Şcolii de Artă din Craiova la secţia chitară. Alături de noi şi nu în ultimul rând este Irina PELIN, bine-cunoscuta noastră solistă, care a uimit audienţa la VOCEA ROMÂNIEI sezonul trecut.

12637419_10207365403165029_1573092115_o

L.N.: Eşti şi compozitorul trupei, între altele. De unde te inspiri atunci când scrii o piesă nouă? Ce ritual urmezi (dacă există) atunci când creezi?
B.U.: Ritualul pe care îl urmez este “să fie linişte”, şi eu să fiu doar cu mine şi gândurile mele. Inspiraţia vine de moment sau din stările pe care le trăiesc. Colegii din band intuiesc şi acompaniază ideile mele muzicale atunci când le expun.

Bogdan Uţă

L.N.: Povesteşte-ne o întâmplare amuzantă din timpul unui concert.
B.U.: Sunt mai multe, însă chiar amuzantă pentru mine a fost o situaţie de pe scena Filarmonicii din Vâlcea, când am fost invitat să concertez alături de vechiul meu proiect musical EVERGREEN SYMPHONIC JAZZ ORCHESTRA. La revenirea pe scenă după pauza de la concert, am prezentat ce urma să cântăm şi, când să ridic saxofonul de pe stativ…am constatat că uitasem în camera de sus cordonul de susţinere a saxofonului. Fără acel cordon de susţinere pe gât a saxofonului practic este imposibil de cântat. Norocul meu a fost că mi-am amintit subit că mai aveam în tocul instrumentului din culise încă un cordon…! Cu zâmbetul pe buze am spus publicului: “revin imediat!”. Bineînţeles că nu ştia nimeni ce se întâmplă şi mulţi au crezut că a fost o glumă, însă eu am revenit cu celălalt cordon, uşurat!

L.N.: Trăgând cu ochiul pe site-ul vostru, casualband.ro, am observant că aţi participat la concursul “Românii au talent”. Ce presupune un astfel de concurs dincolo de ceea ce văd spectatorii? Cât de dificilă este o astfel de competiţie?
B.U.: Ne-am simţit în elementul nostru participând la „Românii au talent”, ne-a plăcut foarte mult acest concurs. Totul s-a întâmplat într-o zi de studiul al trupei, la Filarmonica Oltenia, când o domnişoară şi un cameraman ne-au bătut la uşă zicând că sunt de la PRO TV, ne-au auzit din stradă cântând şi le-a plăcut tare mult. A urmat propunerea de a participa la concurs, însă am refuzat-o, motivând că nu avem timp pentru a participa şi sincer nici nu credeam atunci în acel concurs. Ni s-a cerut voie să fim filmaţi puţin acolo cum repetăm şi după două zile am fost sunaţi şi informaţi că am fost acceptaţi la preselecţiile televizate cu juriu, la Teatrul Naţional din Craiova. Am decis cu toţii într-un final că merită încercat, ceea ce s-a şi întâmplat. Ce a urmat, îl considerăm un succes şi o promovare pe măsură.

Casual Band
L.N.: Cum îţi petreci timpul liber atunci când nu ai activităţi legate de muzică? Ce altceva îţi mai place să faci?
B.U.: În restul timpului, acord toată atenţia familiei mele. Alături de minunată mea soţie şi fiul meu, călătorim atunci când avem ocazia. Încercăm să ne bucurăm de fiecare clipă pe care o petrecem împreună, oferindu-i micuţului toată atenţia noastră.

L.N.: Dacă nu ai fi făcut muzică, ce alt domeniu te-ar fi atras?
Am fost atras din totdeauna de sport. Ca oricare copil, visam pe atunci să devin fotbalist, însă mi-a trecut după câteva accidentări mai serioase. Apoi în liceu am jucat mult volei. Mergeam şi la competiţii între licee cu echipa de volei a liceului. Iar între timp am descoperit că sunt atras de marketing şi management.

L.N.: Ce planuri ai pentru 2016? Şi mai ales, când te putem asculta alături de trupă la Bucureşti?
B.U.: Planurile pentru 2016 sunt multe. Doresc să lansez alături de trupă un album nou cu compoziţiile noastre şi să filmăm cel puţin două videoclipuri noi. Am fost contactaţi de către o agenţie de impresariat din Bucureşti cu care suntem în tratative.
Alături de trupă un concert în Bucureşti…se va întâmpla cu siguranţă anul acesta.

Mulţumim mult pentru răspunsurile tale şi pentru prezenţa alături de noi, şi aşteptăm cu mult drag să te ascultăm pe scenele din Bucureşti!

Menţionăm de asemenea că fotografiile folosite în cadrul articolului au fost realizate de către Bogdan Ioan de la Impact Image Craiova.

Leave a Reply

