Atunci când talentul se autocizelează

Despre Vali am aflat că pictează dintr-o întâmplare. Se afla la mine într-o zi şi încerca să fălţuiască nişte bârne, finisând ici-colo tăietura cu o daltă şi un ciocan, după cum cerea îmbinarea lor. Din vorbă în vorbă, şi vrând să fac un spirit de glumă, am aruncat la un moment dat un „uite aici un viitor Brâncuşi”, lucru la care el mi-a răspuns cu o seriozitate oarecum candidă „a, păi eu pictez”. Iniţial am crezut că şi el glumeşte, dar apoi a întărit cele spuse şi, ca să mă convingă, mi-a arătat nişte fotografii din telefonul lui cu ceea ce lucrase el. Recunosc că m-am uitat iniţial cu neîncredere, pentru ca apoi să îmi fie ruşine că m-am îndoit de ceea ce spunea.

Vali nu este un pictor cu experienţă. Nu este un pictor cu studii. Este însă un tânăr căruia îi place culoarea şi forma, şi care a renunţat la dorinţa de a face studii artistice în favoarea urmării, din motive practice, a cursurilor unei facultăţi care poate nu dă frâu liber imaginaţiei la fel cum ar face-o UNARTE, dar care îi serveşte mai bine unor nevoi imediate. Nu a abandonat însă pictura, ci, în destul de rarele momente libere, continuă să exerseze, din pură pasiune, ceea ce îi place.

Este un autodidact veritabil, şi cred că nimic nu defineşte mai mult dragostea faţă de un lucru decât faptul că, atunci când nu există alte posibilităţi, să te erijezi în propriul tău îndrumător şi să îţi păstrezi ochiul obiectiv faţă de ceea ce iese din mâinile tale. L-am rugat să îmi povestească despre pasiunea lui, a râs uşor şi mi-a spus pe un ton domol: „Păi ştii cum am început să pictez? După desene de-alea cu numere, unde colorezi după codul dat.” Ulterior a încercat să realizeze copii ale unor imagini care îi plăceau, şi încet-încet mâna şi ochiul lui au căpătat siguranţă. Nu, încă nu are expoziţii. Nu are nici măcar o pagină de artist. Mi-aş dori însă să vină vremea când să le aibă şi pe primele, şi pe a doua, şi pasiunea şi munca lui să fie răsplătite. Până atunci însă vă las să admiraţi nişte fotografii ale câtorva lucrări realizate de el, îndemnându-vă să ţineţi minte că talentul poate fi descoperit chiar şi în locuri şi circumstanţe mai neaşteptate decât mi s-a întâmplat mie :).

This slideshow requires JavaScript.

Leave a Reply

